Belçika’da market fiyatları dördüncü ayda da yükselmeye devam ediyor
Belçika'da market alışverişleri her geçen gün daha pahalı hale geliyor. Tüketici koruma kuruluşu TestAchats'ın gerçekleştirdiği yeni bir fiyat araştırmasına göre, Ekim ayında süpermarket enflasyonu art arda dördüncü ayda yükseldi.
Verilere göre, market sepetindeki fiyatlar Ekim ayında %3,1 oranında arttı. Bu artış kendi başına yüksek olsa da, Ocak 2022 ile karşılaştırıldığında dikkat çekici bir fark bulunuyor. Enflasyonun %2’yi ilk kez aştığı Ocak 2022’den bu yana, temel bir süpermarket alışverişi %27 oranında pahalandı.
Temmuz ayında %2,5 oranında başlayan süpermarket enflasyonu, Ağustos ve Eylül aylarında da %2,5 ve %2,8 oranında artarak Ekim ayında %3,1’e ulaştı. TestAchats, üç yıldır Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi ve Lidl gibi büyük zincirlerde 3.000’den fazla ürünün fiyatını düzenli olarak takip ediyor.
Hangi Ürünlerde Enflasyon Daha Fazla?
Ekim ayında enflasyona en çok katkıda bulunan ürün kategorileri gazlı içecekler (%8), balık ürünleri (%6), meyve (%5), sebze (%5) ve baharatlar (%5) oldu. Özellikle bitter çikolata (%30), zeytinyağı (%27) ve portakal suyu (%22) bu ay en yüksek enflasyon oranına sahip ürünler arasında yer aldı.
Öte yandan, bazı ürünlerde düşüş de yaşandı. Geçen yıl fiyatı en çok düşen ürünler streç film ve ıslak mendil (%-9) ile domuz ve dana kıyma (%-7) oldu.
Klasik Ürünler El Yakıyor
Ocak 2022’de enflasyonun ilk kez %2’yi aştığı dönemden bu yana, temel market ürünleri belirgin şekilde pahalandı. Örneğin, ketçap %85, hardal %64, zeytinyağı %61, soğan %61 ve havuç %57 daha pahalı hale geldi.
Hane Harcamaları Azalıyor Ancak Alışkanlıklar Değişiyor
Yapılan araştırmalara göre, Belçikalı haneler 2024 yılında ortalama olarak ayda 450 € harcıyor. Bu rakam 2023’te 468 € idi. TestAchats’ın Haziran ayında 4.800’den fazla üye ile yaptığı bir ankete göre, bu düşüş fiyatlardaki bir değişiklikten değil, hanelerin satın alma alışkanlıklarındaki değişiklikten kaynaklanıyor. Tüketiciler artık daha sık olarak marketlerin kendi markalarını tercih ediyor, daha köklü veya yüksek kaliteli markalardan uzak durmayı tercih ediyor.
Ancak bu durum, herkes için aynı etkiyi yaratmıyor. TestAchats sözcüsü Laura Claeys’in açıklamasına göre, maddi zorluk yaşayan haneler ortalama 24 € daha az harcasa da, geçen yıla kıyasla harcamalarında artış yaşandı. 2023’te ortalama 410 € harcayan bu haneler, 2024’te 426 € harcıyor. Claeys, “Bu haneler muhtemelen geçen yıl zaten daha uygun fiyatlı kendi markalara veya ürünlere geçiş yaptılar, bu nedenle daha fazla tasarruf yapacak bir alanları kalmadı,” dedi.
Market alışverişlerindeki enflasyonun devam etmesi, Belçikalı tüketiciler için gelecekte de bütçelerini sıkı tutmaları gerektiğine işaret ediyor.