Bulgaristan’da öğretmenlerin neredeyse tamamı mesleklerinden memnun ancak maaşlar yetersiz kalıyor
OECD'nin TALIS 2024 araştırmasına göre Bulgar öğretmenlerinin çoğu işinden memnun, fakat maaş tatmini düşük.

Bulgaristan’da yapılan uluslararası bir araştırma, ülkedeki öğretmenlerin mesleklerinden yüksek oranda memnun olduğunu ortaya koydu. OECD tarafından yürütülen TALIS 2024 araştırmasına göre, Bulgar öğretmenlerinin yüzde 96’sı işlerinden memnun olduklarını belirtiyor. Bu oran, OECD ülkeleri ortalaması olan yüzde 89’un oldukça üzerinde bulunuyor. Katılımcıların çoğu mesleğin itibarının arttığını ve çalışma koşullarının iyileştiğini ifade etti.
Araştırma kapsamında, Bulgaristan’daki öğretmenlerin yüzde 65’i maaşlarından memnun olduğunu belirtirken, bu oran 2018’e kıyasla 35 puanlık bir artışı işaret ediyor. Ancak maaş memnuniyetinin hâlâ genel tatmin seviyesinin altında kalması dikkat çekiyor. Çalışma koşullarından duyulan memnuniyet ise yüzde 81 ile OECD ortalamasının üzerinde.
Öğrencilerin ders esnasında gösterdiği disiplin konusunda ise hâlâ bazı sorunlar yaşanıyor. Öğretmenler, derslerin yüzde 12’sinde düzeni sağlamak için uğraş verdiklerini ifade ederken, bu değer OECD ortalaması olan yüzde 15’in altında kaldı. Ayrıca, Bulgaristan’da öğretmenlerin yalnızca yüzde 22’si yapay zekâ teknolojilerini aktif biçimde derslerinde kullanıyor.
Öğretmenlerin yaş ortalamasının 48 olması ve yeni teknolojilere daha fazla yatırım yapılması gerektiği de araştırmada öne çıkan konular arasında yer aldı. Genç öğretmenlerin desteklenmesi için mentor programlarının yaygın olarak uygulandığı ve yeni başlayanların yüzde 97’sinin bu programlardan yararlandığı bildirildi.
Sonuç olarak, Bulgaristan’da öğretmenlerin mesleki tatmini yükselirken, maaşlar ve dijital dönüşüm gibi başlıklarda iyileştirme gereksinimi devam ediyor.







