AvrupaBelçikaHaberler

Belçikalılar araçlarını daha uzun süre kullanıyor

Belçika’da yeni araç satışları düşüşteyken, ikinci el piyasası güçlenmeye devam ediyor. Bunun doğal bir sonucu olarak ülkedeki araç parkı giderek yaşlanıyor. Yapılan araştırmalara göre, Belçika’da bir otomobilin ortalama yaşı 10 yıla yaklaştı.

Son yıllarda yeni araç alımlarındaki azalma dikkat çekici seviyelere ulaştı. 2020’den bu yana Belçikalılar daha az sıfır kilometre araç satın alıyor. Otomotiv sektörü, COVID-19 krizinin etkilerini hala atlatabilmiş değil. Kasım 2024 satış rakamları da bu durumu doğruluyor. Artan fiyatlar ve pazarın geleceğine dair belirsizlikler, tüketicileri ikinci el araçlara yöneltiyor. Avrupa Birliği’nin emisyon düzenlemeleri nedeniyle elektrikli araçlara geçiş gündemde olsa da, yüksek fiyatlar, şarj altyapısındaki eksiklikler ve belirsiz ikinci el değerleri bu geçişi zorlaştırıyor.

Auto5’in GIPA araştırmasına göre, Belçika’daki araçların ortalama yaşı neredeyse 10 yıla ulaştı. 2013 yılında bu rakam 8 seviyesindeydi. Son 10 yılda, 3 yaşından küçük araçların toplam araç parkındaki oranı yüzde 27’den yüzde 21’e düşerken, 15 yaşından büyük araçların oranı yüzde 7’den yüzde 13’e yükseldi.

Beklentiler, sıkılaşan çevre düzenlemeleri nedeniyle araç parkının gençleşmesi yönündeydi. Ancak bu gerçekleşmedi. Üstelik politikacılar da zaman zaman geri adım atıyor. Örneğin, Brüksel’de Euro 5 dizel araçlara yönelik yasak 2 yıl ertelendi. Bu tür belirsiz politikalar, tüketicilerin yeni araç alımı konusunda temkinli davranmasına neden oluyor.

Araç parkının yaşlanmasının bir diğer sebebi, yıllık ortalama yapılan kilometrenin düşmesi. GIPA-Auto5 araştırmasına göre, Belçikalı sürücüler yıllık ortalama 12.600 kilometre yol yapıyor. Dizel araçlar yılda ortalama 14.400 kilometreyle başı çekerken, benzinli ve elektrikli araçlar ise ortalama 11.500 kilometre yol kat ediyor.

Araç yaşlandıkça yapılan kilometre de azalıyor. Örneğin, 3 yaşından küçük dizel araçlar yılda ortalama 19.273 kilometre yol yaparken, benzinli araçlar 13.543 kilometre yapıyor. Ancak 10-14 yaş aralığındaki araçlarda bu rakamlar sırasıyla 11.725 kilometre ve 9.449 kilometreye kadar düşüyor.

Daha eski araçlar, daha yüksek kilometre ve dolayısıyla daha fazla bakım maliyeti anlamına geliyor. Belçika’da araçların yüzde 22’si 150.000 kilometreyi aşmış durumda ve ortalama bir araç 120.000 kilometreye ulaşıyor.

Auto5, bakım ve tamir taleplerinde belirgin bir artış olduğunu bildiriyor. Ancak Belçikalı sürücüler, artık yüksek kilometre yapmış ikinci el araçları tercih etmekten çekinmiyor. Bu durum, bayiler ve tamirciler için de yeni zorluklar doğuruyor. Hem elektrikli araç teknolojisine adapte olmaları hem de dizel, benzinli ve hibrit sistemlerde uzmanlıklarını korumaları gerekiyor.

Önümüzdeki yıllarda elektrikli araçların pazardaki payının artması bekleniyor. Ancak fiyatlar düşmeden ve şarj altyapısı iyileştirilmeden, Belçikalılar araçlarını daha uzun süre kullanmaya devam edecek gibi görünüyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu