Tüketici koruma kuruluşu Test Achats tarafından hesaplanan ve yedi büyük süpermarket zincirinde 3 binin üzerinde ürünün fiyatını izleyen enflasyon oranı, geçen yıl Mart ayında yüzde 20 ile tarihi bir zirveye ulaştı. Bu oran Haziran ayında yüzde 2,31’e düşerek en düşük seviyesini gördü. Ancak, Temmuz ayında yüzde 2,49’a, Ağustos’ta yüzde 2,5’e ve Eylül ayında yüzde 2,76’ya yükselerek üç aydır artış göstermeye devam ediyor. Test Achats Sözcüsü Laura Clays, “Bu, art arda üçüncü ayda enflasyonun yükseldiği anlamına geliyor,” dedi. Gıda enflasyonu hâlâ Ocak 2022’deki seviyesinin üzerinde. “Ocak 2022’ye göre bir alışveriş sepetinin maliyeti yüzde 27 daha fazla.”
Statbel’in son verilerine göre, Belçika’da tüm mal ve hizmetlerde genel enflasyon, Eylül’de yüzde 3,06’ya yükseldi. Bu oran Ağustos’ta yüzde 2,86 olarak kaydedilmişti.
Çikolata ve Zeytinyağı En Fazla Artan Ürünler Oldu
Fiyat artışında en büyük payı bir kalıp bitter çikolata ve zeytinyağı aldı. Bitter çikolatanın fiyatı yüzde 28, zeytinyağının ise yüzde 27 oranında arttı. Portakal hasatının kötü geçmesi nedeniyle portakal suyunda da yüzde 20’lik artış görüldü. Ayrıca, Test Achats tereyağı fiyatlarının da hafifçe yükselmeye başladığını belirtti. Clays, “Uluslararası piyasalarda fiyatlar yükseldi, bu durum yavaş yavaş süpermarketlere de yansımaya başladı,” dedi.
Ürün kategorilerine bakıldığında ise gazlı içecekler yüzde 7, meyve yüzde 6 ve sebzeler yüzde 5 oranında artış gösterdi. Buna karşılık bebek mendilleri ve taze somon fiyatlarında ise yüzde 13 ve yüzde 11’lik düşüş yaşandı.
Fiyatlardaki bu yükseliş, Ocak 2022’ye kıyasla daha belirgin bir hal alıyor. Ketçap yüzde 83, zeytinyağı yüzde 66 zamlanarak 13,01 avroya ulaştı (iki yıl önce 9,58 avroydu), patatesler yüzde 53 oranında pahalandı, portakal suyu yüzde 47 arttı. Bitter çikolata barının fiyatı ise Eylül 2022’de 1,05 avroyken şu anda 1,52 avro oldu.
Clays, “Nüfusun bir kısmı için temel gıda maddelerini karşılamak giderek zorlaşıyor,” ifadelerini kullandı. Test Achats, bir sonraki Federal Hükümetin bu artışlara dikkat etmesi gerektiğini belirterek tüketicilere de kendi markalarını tercih etmelerini ve ürünlerin birim fiyatlarını karşılaştırmalarını önerdi.