Transport & Mobility Leuven araştırma şirketinin yaptığı bir araştırmaya göre, Belçika’da özellikle kamuya açık şarj noktalarında fiyatlar oldukça yüksek. Bu yüksek maliyet, birçok kişinin elektrikli araç satın alma kararını etkiliyor. De Tijd’in haberine göre, kamuya açık şarj noktalarındaki yüksek fiyatlar nedeniyle bireyler, daha düşük maliyetli şarj seçeneği arayışında zorlanıyor.
Elektrikli araçlar genellikle içten yanmalı motorlu araçlardan daha yüksek bir satın alma maliyetine sahip olsa da, kilometre başına daha düşük maliyet önemli bir avantaj sağlıyor. Ancak Transport & Mobility Leuven araştırmacısı Rosanne Vanpée, Belçika’da elektrik maliyetinin bu avantajı baltaladığını ifade etti. Vanpée, Avrupa Otomobil Federasyonu ACEA adına yaptığı araştırmada, elektrikli araçlara geçişin önündeki engelleri inceledi. Bu engeller arasında batarya üretimi için tedarik zincirinin stabil olmaması ve elektrik şebekesi altyapısının yetersizliği gibi unsurlar bulunuyor.
Belçika’da, kamuya açık şarj maliyetleri özel şarja kıyasla oldukça yüksek. Elektrikli bir aracı evde şarj etmek yalnızca Birleşik Krallık ve Danimarka’da Belçika’dan daha pahalı, ancak kamuya açık şarj maliyetleri Avrupa ortalamasının üzerinde. Vanpée, kamuya açık şarj maliyetlerinin yüksekliğinin elektrikli araç sahiplerini olumsuz etkilediğini belirtiyor ve bu durumun evde şarj altyapısına sahip olmayanlar için dezavantaj yarattığını söylüyor.
Belçika’da elektrikli araç şarjı için ödenen KDV oranı da önemli bir sorun olarak karşımıza çıkıyor. Evde şarj edenler yüzde 6 KDV öderken, kamuya açık şarj noktalarında bu oran yüzde 21’e çıkıyor. Vanpée, bu durumun Avrupa’nın birçok ülkesinde eşitlendiğini, ancak Belçika’da henüz böyle bir düzenleme yapılmadığını belirtiyor. Kamuya açık şarj hizmeti sağlayıcılarının çeşitliliği de fiyatların yüksek olmasına neden oluyor.
Vanpée, elektrikli araç sahiplerinin karşılaştığı bu eşitsizliği azaltmak için özel ve kamuya açık şarjda KDV oranlarının eşitlenmesini öneriyor. Ayrıca, kamuya açık şarj noktalarında maksimum fiyat belirlenmesi gerektiğini belirtiyor. Vanpée, “Bu tür uygulamalar bazı ülkelerde mevcut ve böylece şarj ağını genişletmek için harcanan maliyet devletle paylaşılabiliyor” dedi.
Fransa’da da elektrikli araç şarjının oldukça pahalı olduğu belirtiliyor. Fransız Danışma Kurulu, otoyollardaki elektrikli araç şarj noktalarının yüksek maliyetine dikkat çekerek, fiyatların makul seviyelere çekilmesi gerektiğini vurguluyor.