Sosyal medya bildirimlerinin dikkati beklenenden fazla dağıttığı kanıtlandı
Bir araştırmaya göre, sosyal medya bildirimleri kullanıcıların algısını bildirim açılmasa dahi önemli ölçüde bozabiliyor. Dikkat kaybı özellikle ağır kullanıcılar ve kişisel bildirim algısı ile zirveye ulaşıyor.

Fransa merkezli bir araştırmada, sosyal medya bildirimlerinin insanların dikkatini beklenenden çok daha fazla dağıttığı belirlendi. Lumière-Lyon-II Üniversitesi’nden bilişsel bilimci Hippolyte Fournier ve ekibi tarafından yürütülen çalışma, Instagram ya da TikTok’tan gelen ve açılmayan bildirimlerin bile kullanıcıyı saniyelerce meşgul ettiğini ortaya koydu. Üç farklı öğrenci grubu üzerinden sürdürülen deneyde, katılımcılara kişisel olduğunu sandıkları, bağlantı kurulmamış ve silik olarak sunulan bildirimler gösterildi.
Araştırmada, özellikle bildirimlerin gerçekten kendilerine ait olduğuna inanan katılımcıların dikkatlerinin en çok dağıldığı tespit edildi. Bu grup, Stroop testi adlı dikkat testinde, hiç bildirim gösterilmeyenlere göre ortalama yedi saniye daha yavaş tepki verdi. Tepki süresindeki uzamanın, telefonuna yoğun şekilde bakan bireylerde daha da belirginleştiği belirtildi. Bulgular, üç haftalık ekran süresi takibi ile desteklendi ve detaylı bir ön rapor olarak PsyArXiv üzerinde yayınlandı.
Uzmanlar, sosyal medya bildirimleriyle dikkatin alt düzey bir alarm mekanizmasıyla devreye girdiğini belirtti. Bu tür uyarıların düşünsel odaklanmayı tehlikeye attığını vurgulayan ekip, bildirimleri kapatmanın ya da sosyal medya kullanımını sınırlı dönemlere ayırmanın kontrol hissini artırdığını söyledi. Gelecekte araştırmacılar, hangi tür bildirimlerin en fazla dikkat kaybına yol açtığını ve altta yatan psikolojik mekanizmaları incelemeyi planlıyor.