Norveç elektrikli otomobil satışlarında dünya lideri, İsviçre geride kaldı
Norveç ve Danimarka’da elektrikli araçlar rekor kırarken, İsviçre’nin büyüme hızı Avrupa ortalamasının hayli altında kalıyor.

Dünyada elektrikli otomobillere geçiş farklı hızlarda devam ediyor. Norveç, eylül ayında satılan yeni otomobillerin yüzde 98’inin tamamen elektrikli olduğu bildirerek bu alanda öncülüğünü korudu. Danimarka’da ise elektrikli otomobillerin satışındaki oran yüzde 73’e çıkarken, İzlanda yüzde 71 ile gelişimini sürdürüyor. Buna karşın Japonya, hibrit araçlara olan bağı nedeniyle elektrikli araçlarda yalnızca yüzde 2’lik bir pazar payında kaldı.
Bir zamanlar elektormobilitenin öncüsü olarak konumlanan İsviçre’de ise yeni satılan her beş otomobilden biri tamamen elektrikli. Ülkede 2024 yılının başından ağustos sonuna kadar olan dönemde elektrikli araçlardaki yıllık büyüme yüzde 8’de kalırken, Avrupa genelinde bu oran yüzde 26’yı buldu. İsviçre’de satış oranları 20 yüzde seviyesinde ilerlerken, aynı dönem içinde Danimarka’da bu oran 70’in üzerine çıktı.
Elektrikli araçlarda en büyük ivme Norveç ve Hongkong’da elde edilirken, altyapı ve doğrudan devlet teşvikleri başarının en önemli faktörleri oldu. ABD’de ise elektrikli araç satışlarının toplam içindeki payı yüzde 10 civarında bulunuyor. Eski ABD Başkanı Donald Trump’ın sağladığı teşviklerin 1 Ekim itibarıyla kaldırılması, ülkedeki elektrikli araç satışlarını olumsuz etkileyebilir.
İsviçre’de elektrikli araçların yaygınlaşmasının önündeki en büyük engellerden biri, ülkedeki yüksek kiracı oranı ve çok sayıda apartman dairesinde şarj altyapısının yetersizliği. Elektrikli araç sahiplerinin çoğunluğunu hâlen kendi garajında şarj imkanı olan ev sahipleri oluşturuyor. Mevcut durumun değişmesi ve apartman sakinlerinin de kolayca şarj imkanı elde etmesi için İsviçre hükümeti yeni adımlar atmayı planlıyor. Ayrıca, 2030’dan itibaren elektrikli araçlara kilometre bazlı ek bir vergi getirilmesi tartışılıyor.
Uzmanlar, teşviklerin ve altyapı yatırımlarının kesintiye uğraması halinde İsviçre’nin elektrikli otomobil pazarında mevcut konumunu dahi koruyamayabileceği görüşünde. Avrupa’da ise elektrikli araçların uzun vadede egzozlu araçların yerini alacağı düşünülüyor.








