AvrupaBulgaristanHaberler

Bulgaristan’da temel gıda ürünlerinin bazılarına yüzde elliden fazla zam uygulandı

Bağımsız Bulgaristan Sendikaları Konfederasyonu verilerine göre temel gıda ürünlerinde yüksek kar marjları devam ediyor; en çok zam salatalık ve kuru fasulyede görüldü.

Bulgaristan Bağımsız Sendikalar Konfederasyonu (CITUB), ülkede bazı temel gıda maddelerinde perakende ile toptan satış fiyatları arasındaki farkın artmaya devam ettiğini bildirdi. Sendikanın 2025 yılı ağustos ayı küçük tüketici sepeti fiyatlarına ilişkin izleme raporuna göre, birçok üründe perakende satışta kar marjı yüzde 20 ile 70 arasında değişiyor.

CITUB raporunda pirinç, taze süt, peynir, yumurta, domates, salatalık, patates ve elma gibi birçok üründe, tüketicinin ödediği fiyat ile borsa fiyatı arasındaki fark yüzde 50’nin üzerinde. Raporda, ülke genelinde ana gıda ürünlerinde bölgesel farklılıkların da yüksek olduğu; bazı ürünlerde fiyatların ortalamanın yüzde 19 altında veya üstünde gerçekleştiği ifade edildi.

Küçük perakende mağazalarının genellikle büyük zincirlere göre daha düşük fiyatlar sunduğu gözlendi. CITUB Başkanı Plamen Dimitrov, fiyatlardaki bu farklılığın daha derinlemesine incelenmesi gerektiğini vurguladı. Özellikle sucuk, yumurta ve domates gibi bazı ürünler küçük dükkanlarda her zaman daha ucuza satılırken, büyük zincirlerde pirincin daha bütçe dostu olduğu belirtildi. Sucuk, zincir marketlerde küçük mağazalara göre ortalama 1,60 leva daha pahalıya satılıyor.

CITUB’a göre, ağustos ayında büyük zincirlerde en yüksek fiyat artışı salatalıkta yüzde 7,5 ile kaydedildi. Küçük zincirlerde ise en yüksek artış beyaz fasulyede yüzde 5,7 oldu. Ayrıca, 21 ana tüketim ürününde bölgesel fiyat farklılıkları göze çarptı. Fırınlık un Varna, Ruse ve Montana’da en pahalıyken, Pazardzhik, Smolyan ve Razgrad’da en ucuz olduğu saptandı. Kemiksiz domuz budunun en pahalı olduğu iller Vidin, Veliko Tırnovo ve Sofya olarak sıralandı. Patates en pahalı Dobrich, Pernik ve Burgaz’da, sucuk ise Vidin, Smolyan ve Sofya’da zirvede.

Küçük tüketici sepetinin genel fiyatında aylık bazda yüzde 0,3’lük sınırlı bir artış dikkati çekerken, özellikle meyve fiyatlarında mevsimsellikten kaynaklı daha keskin oynamalar görüldü. Plamen Dimitrov, çiftçiden market zincirlerine uzanan fiyat yolculuğunda ‘gizli bir kar marjı’ olduğunu ve bunun tam oranının bilinmediğini belirtti. Rekabet Koruma Komisyonu’nun (CPC) şu anda gıda fiyatlarıyla ilgili analiz hazırladığını aktaran Dimitrov, düzenleyici kurumun farklı dönemlere ait verileri karşılaştırmasının gerektiğini; yüksek fiyat seviyelerinin halk arasında rahatsızlık yarattığını ve fiyatların bu yüzden hala yüksek kaldığını da sözlerine ekledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu