
Portekiz gibi ülkelerde 40 yaşından itibaren düzenli tıbbi kontroller uygulanmaya başlıyor ve yaş ilerledikçe bu kontroller sıklaşıyor. Geçtiğimiz aylarda Wervik’te yaşanan bir olayda, 94 yaşındaki bir sürücünün yaya geçidinde bir bebek arabasına çarpması, yaşlı sürücülerin güvenliğini gündeme taşıdı.
Belçika Yol Güvenliği Enstitüsü verilerine göre, 75-79 yaş arası sürücüler ciddi kazaların yalnızca %3’üne sebep oluyor. Buna karşılık, 20-24 yaş arası gençler bu oranı %12’ye çıkarıyor. Yine de bazı kesimler, yaşlı sürücülerin düzenli olarak sürüş becerilerini değerlendiren sağlık kontrollerinden geçmesini savunuyor.
Birçok Avrupa ülkesinde yaşlı sürücüler, ehliyeti yeniden almak zorunda olmasa da, sağlık kontrollerine tabi tutuluyor. Portekiz’de, 40 yaşından itibaren her 10 yılda bir sağlık kontrolü zorunluyken, 70 yaşından sonra ek değerlendirmeler yapılıyor. İtalya’da yaşlı sürücüler 50 yaşına kadar her 10 yılda bir, 50-70 yaş arasında her 5 yılda bir, 70-80 yaş arasında her 3 yılda bir, 80 yaşından sonra ise her 2 yılda bir kontrole tabi tutuluyor. Hollanda, Finlandiya, Danimarka, İspanya, Çek Cumhuriyeti ve Yunanistan’da da benzer uygulamalar mevcut.
Belçika’da ise bir kez alınan ehliyet ömür boyu geçerli. Ancak yaşın ilerlemesiyle fiziki yeterliliklerin azalabileceği göz önünde bulunduruluyor. Bu nedenle, yaşlı sürücülerin yakın çevresinin dikkatli olması ve gerekli durumlarda sağlık kontrolüne yönlendirmesi öneriliyor. Doktor gerekli görürse, kişiyi sürüş becerilerinin değerlendirilmesi için yetkili merkezlere yönlendiriyor. Bazı sigorta şirketleri de yaşlı sürücülere poliçe vermeden önce benzer kontroller isteyebiliyor.








