
Belçika’da önde gelen perakende zincirleri, mağazalarında geleneksel arka plan müziği yerine yapay zekâ destekli müzik parçaları kullanmaya başladı. Kamu yayıncısı VRT’nin haberine göre, Brico ve Carrefour gibi büyük zincirler, telif ödemesi gerektirmeyen bu müziklere geçişin maliyet avantajları ve mağaza ortamına uygun kişiselleştirilebilir playlistler oluşturabilme imkânı sunduğunu açıkladı. Carrefour’un yetkilisi Damien Lemaire, yapay zekâ müziğinin özellikle yılbaşı gibi özel dönemlerde özgün ve telif-free çalma listeleri oluşturmalarına olanak tanıdığını ifade etti.
Belçika’da müzik yazarları, besteciler ve yapımcıları temsil eden Sabam telif ajansı, bu dönüşümün yerli sanatçıların kamusal alanlarda müzikten elde ettiği gelirin yüzde 25’ini kaybetmesine yol açabileceği uyarısında bulundu. Sabam Müzik Departmanı Başkanı Steven Desloovere, ekonomik belirsizlik ve küresel ticaret baskılarının, daha ucuz ve telifsiz içeriklere geçişi hızlandırdığını söyledi.
Sabam, perakendecilere komşu ülkelerde olduğu gibi tekrar insan eliyle üretilen müziğe dönme çağrısı yaparken, yapay zekâ ile üretilen müziklerin eğitildiği veri tabanlarının çoğunlukla mevcut, telifli eserlerden oluşmasının hukuki tartışmalara yol açtığını vurguladı. Ajansın araştırmasına göre, Belçika’daki müzik yazarlarının kamusal müzik gelirlerinin yüzde 25-28’i, eğer telifsiz yapay zekâ müziği standart hâle gelirse, ortadan kalkabilir. Desloovere, yapay zekâ sistemlerinin mevcut eserleri kaynak olarak kullandığını kanıtlayabildiklerini belirterek, yaratıcı hakların korunması için uluslararası düzenlemelerin acilen hayata geçirilmesi gerektiğini savundu.