AvrupaBelçikaHaberler

Belçika’da Okullarının Yarısı En Az Bir Öğretmen Arıyor

Yeni okul yılının başlamasına bir hafta kala, Flanders ve Brüksel'deki anaokulu ve ilkokulların yüzde 48'i en az bir öğretmen açığıyla karşı karşıya.

Bu, Şehirler ve Belediyeler Eğitim Derneği (OVSG) tarafından 383 okulda gerçekleştirilen yıllık anketin sonuçlarına dayanıyor. Anket, eğitimdeki öğretmen açığının giderek büyüdüğünü gözler önüne seriyor.

Sorun İkiye Katlandı

Geçen yıl, okulların sadece dörtte biri en az bir öğretmen eksiği olduğunu belirtirken, bu yıl bu oran neredeyse yarıya çıkmış durumda. OVSG’ye göre, öğretmen açığı sorununda geçen yıla göre neredeyse iki kat artış yaşandı. Özellikle Denderwindeke’deki şehir ilkokulunun müdürü Jeroen Cooman, yaz başında tamamladıkları öğretmen planlamalarının, son anda yaşanan iş değişiklikleri, hastalıklar ve aynı dönemde birkaç öğretmenin hamile kalmasıyla altüst olduğunu belirtiyor. Cooman, “Şimdi yapbozu yeniden birleştirmeye başlamamız gerekiyor,” dedi.

Öğretmen Arayışı Zorlaşıyor

Öğretmen bulma konusunda yaşanan zorluklar, Flaman kamu istihdam hizmeti VDAB’nin verileriyle de destekleniyor. 2014 yılında eğitim sektöründe 800’den fazla açık pozisyon varken, bu sayı yıllar içinde binlerce kişiye ulaştı. Temmuz 2024 itibarıyla neredeyse 5.000 açık pozisyon olduğu bildiriliyor.

Farklı Alanlardan Gelenler Sınıflarda

Boş pozisyonları doldurmak için, okullar zorunlu olarak farklı alanlardan gelen kişilere yöneliyor. Brüksel’in Sint-Jans-Molenbeek bölgesindeki bir okulda, personelin yarısı farklı mesleklerden gelenlerden oluşuyor. Ergoterapistlerden psikologlara kadar geniş bir yelpazede uzmanlık alanlarından gelen kişiler, sınıflarda öğretmenlik yapıyor. Ancak bu durum, geçen yıl ilkokulların üçte birinde ve anaokullarının beşte birinde her sınıfın doğru diploma sahibi bir öğretmene sahip olmaması sonucunu doğurdu.

Uzun Vadeli Plan Çağrısı

OVSG, öğretmen açığı sorununun eğitimin kalitesini tehdit ettiğini vurguluyor. Bir okul müdürünün bir öğretmeni eğitmekle başa çıkabileceğini, ancak bu sayının artması durumunda eğitim politikasına yeterince odaklanamayacağını belirtiyor. Ayrıca, farklı alanlardan gelen öğretmenlerin bir kısmının kısa sürede işi bıraktığı da dile getiriliyor. Geçen yıl işe başlayan bu grubun üçte birinin, bu yıl Eylül ayında geri dönmediği belirtiliyor. Cools, “Onları elde tutmak kolay değil. Ders vermek, eğitim almak ve bir aileyi yönetmek zor bir kombinasyon,” diye ekledi.

Yaratıcı Çözümler Aranıyor

Okullar, her sınıfa bir öğretmen bulabilmek için yaratıcı çözümler bulmak zorunda kalıyor. Öğretmenler ekstra saatler çalışıyor, bakım koordinatörleri ders veriyor, sınıflar birleştiriliyor veya öğrenciler etüt çalışmasına yönlendiriliyor. OVSG, bu durumun öğretmenler üzerindeki baskıyı artırdığını ve sürdürülebilir bir çözüm bulunması gerektiğini belirtiyor.

COV’dan Endişe Verici Açıklama

Hristiyan Eğitimciler Birliği (COV) de bu durumdan endişeli. COV, gelecekteki hükümetten, tüm sendikalar ve eğitim federasyonları ile birlikte bir kariyer planı üzerinde çalışmasını talep ediyor. Genel Sekreter Marianne Coopman, “Bu durum sürdürülemez hale geliyor ve çocukların eğitim hakkı tehlikeye giriyor,” dedi. Coopman ayrıca, yeni Flaman hükümeti müzakerelerinde ele alınan önlemler konusunda da endişeli olduklarını belirtti ve geniş bir politika vizyonunun eksikliğinin, eğitim sisteminde uzun vadeli sorunlara yol açabileceğini vurguladı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu