
Avrupa otomotiv sektöründe kritik öneme sahip olan çip üreticisi Nexperia çevresinde yaşanan uluslararası kriz, sektörün gündemine oturdu. Hollanda hükümetinin şirketin Çinli sahibi üzerindeki kontrolünü Eylül ayı sonunda sınırlandırması sonrası, Çin hükümeti otomotiv sektörüne yönelik Nexperia ürünlerinin ihracatını durdurdu. Bu adım, özellikle Almanya’daki otomotiv devlerini ve onlara parça sağlayan tedarik zincirlerini zor durumda bıraktı.
Nexperia, otomotivde yaygın olarak kullanılan diskret yarı iletkenlerin Avrupa’daki en büyük tedarikçilerinden biri konumunda. Uzmanlara göre bazı chipler kolayca başka üreticilerden temin edilemiyor. Sektör temsilcileri, yedek tedarikçiler bulmanın aylar, hatta çeyrekler sürebileceğini vurguluyor.
Alman otomotiv devleri VW, Mercedes-Benz ve BMW üretimde kısa vadede risk olmadığını duyursalar da; alternatif tedarikçi arayışlarına hız verdiklerini açıkladılar. VW, üretimdeki aksamaları önlemek için yeni iş birlikleri arayışında olduklarını belirtti. Yine de bazı modellerin üretimi şimdiden geçici olarak askıya alındı.
Tedarikçiler cephesinde ise ZF ve Bosch gibi büyük firmalar kriz komiteleri oluşturdu. Sürecin tüm tedarik zincirini etkilediği, çözümün hızlı bulunamaması halinde Avrupa otomotiv sanayisinin üretiminde aksaklıklar yaşanabileceği kaydedildi.
Almanya ve Hollanda başta olmak üzere Avrupa ülkeleri, konuyu Çin tarafı ve Avrupa Birliği ile görüşmeye başladı. Gelecek hafta yapılacak üst düzey görüşmelerde, başta nadir element arzı ve otomotiv chipleri olmak üzere tedarik zincirindeki riskler ele alınacak. Uzmanlar, krizin sektörde yeni dalgalanmalara yol açabileceği uyarısında bulunuyor.








