
Almanya ekonomisi, hızlı başlatılan mali genişleme politikaları sayesinde toparlanma işaretleri gösteriyor. Ancak uzmanlar, hükümetin ülkenin temel sorunlarını çözmeye yönelik adımlar atmaması durumunda bu toparlanmanın kalıcı olamayacağı uyarısında bulundu.
Yılda iki kez rapor hazırlayan yedi Alman araştırma enstitüsüne göre, ülkenin gayri safi yurtiçi hasılası (GSYH), iki yıllık durgunluğun ardından 2025’te yüzde 0,2 büyüyecek. 2026’da büyümenin yüzde 1,3’e, 2027’de yüzde 1,4’e çıkması bekleniyor. Bu tahminlerin, geçtiğimiz bahar açıklanan rapordan belirgin şekilde farklı olmadığı belirtiliyor.
Berlin’deki Ekonomik Araştırmalar Enstitüsü’nden ekonomist Geraldine Dani-Knedlick, 25 Eylül’de yaptığı açıklamada, Alman ekonomisinin hâlâ sallantıda olduğunu ve önümüzdeki iki yıl içinde görece güçleneceğini, ancak yapısal zayıflıkların bu iyileşmenin sürdürülebilirliğini tehdit ettiğini söyledi.
Şansölye Friedrich Merz liderliğindeki hükümet, altyapı ve savunma alanlarına yüz milyarlarca avro yatırım yapmayı amaçlayan anlaşmalarla Avrupa’nın en büyük ekonomisini canlandırmayı hedefliyor. Bu yaklaşım iş dünyasının güvenini artırsa da, köklü reformlar için beklentileri de yükseltti.
Kiel Dünya Ekonomisi Enstitüsü’nden Stefan Kuts, ekonomik iyileşmenin sürdürülebilmesi için sosyal güvenlik maliyetlerinde ciddi bir iyileşme görülmediğini vurguladı. Kuts, Alman ekonomisini ‘kamu harcamalarının verdiği bir dozdan geçici olarak fayda gören bir bağımlı’ya benzeterek, ‘Net, büyümeyi hızlandıran reformlar’ olmazsa olumlu etkinin kısa sürede kaybolacağına dikkat çekti.
Ekonomiye dair endişeler sürerken, iş dünyası güveninin bu ay beklenmedik şekilde düştüğü, Münih merkezli Ifo Enstitüsü’nün başkanı Clemens Fuest’in kamu borçlanmasının ‘bütçe açıklarını kapatmak’ için kullanılmasından kaygı duyduğu bildirildi.
Almanya’nın ekonomik modeli, gümrük vergileri gibi engellerle ve özellikle ABD ile yapılan anlaşmaların kısa süreli olup olmayacağı sorusuyla karşı karşıya. Otomotiv sektöründe ise, elektrikli araçlara geçiş sürecinin zorlukları sürüyor; son olarak Porsche, pille çalışan SUV planlarını askıya aldı.
Araştırma enstitüleri, azalan rekabet gücü ve yeni gümrük vergileri nedeniyle imalat sektörünün önümüzdeki yıllarda da zorlanacağını belirtti. İhracatın itici güç olmaktan çıkacağı öngörülürken, toparlanmanın daha çok iç tüketime dayalı olacağı ifade edildi. Enstitülerin açıklamasında, uygulanan mali genişlemenin mevcut yapısal sorunları maskelemekten öteye gitmediği vurgulandı.
Bilim insanları, uzun vadeli büyümeyi destekleyecek 12 maddelik bir reform paketi de önerdi. Bunlar arasında, yerel düzenlemelerin diğer ülkelerdekinden daha yük olmamasını sağlamak, sosyal güvenlik maliyetlerinin dengelenmesi ve istihdam teşvikinin artırılması yer alıyor. Açıklamada, ‘Bu reformlar hızla uygulanırsa Alman ekonomisinin uzun vadeli büyüme potansiyeli güçlenecek’ denildi.
Maliye Bakanı Lars Klingbeil, iktidar koalisyonunun büyümeyi hızlandıracak yeni reformları hayata geçirme baskısının farkında olduğunu belirterek, statükonun en büyük engel olduğunu vurguladı. Klingbeil, Berlin’de yapılan bir toplantıda, ‘Bu hükümetin önceliği, ekonomik büyümeyi canlandırmak için çalışmak olmalı’ dedi.








