
Brüksel’de düşük emisyon bölgesinin (LEZ) 2025’te devreye girecek kısıtlamalarının iki yıl ertelenmesine yönelik yasa, Anayasa Mahkemesi tarafından geçtiğimiz hafta askıya alındı. Haziran ayı itibarıyla yaklaşık 29 bin araç bu yeni kurallardan etkilenecekti.
Brüksel Çevre ve Sağlık Bakanı Alain Maron, meclisteki güncel bir mini-debat sırasında, erteleme kararının arkasında olan partileri (MR, PS ve Engagés) eleştirerek, kararın seçmenlere “zarar veren, kötü tasarlanmış bir hediye” olduğunu savundu. Maron, Bertroya hükümetinin 2018’de LEZ’i, 2035’e kadar da yeni kısıtlamaları programlayan hükümetin ise ekolojistler dahil olarak oluşturulduğunu hatırlattı.
Anayasa Mahkemesi’nin askıya aldığı ve esas hakkında üç ay içinde karar vereceği düzenleme, başta dizel Euro 5 ve benzinli Euro 2 sınıfındaki araçların 1 Ocak 2025 yerine 1 Ocak 2027’ye kadar şehirde dolaşmasına izin veriyordu. Yüksek Mahkeme, düzenlemenin başvurucu bir çocuğun kronik astım ve alerjisiyle ilgili “telafisi imkânsız zarar” riski gerekçesiyle askıya alındığını ve sağlık hakkının korunmasında bir gerileme oluşturduğunu belirtti.
Parlamentoda, bazı partiler sosyal açıdan kırılgan grupların geçiş sürecinde desteklenmesi gerektiğini, ancak yasal güvencelerin de göz ardı edilmemesi şartını savundu. Mevcut tartışmalar sırasında, Brüksel’de trafikteki kirliliğe dair yasal çözümlerin siyasi uzlaşıya varması ve halk sağlığını öncelemesi bekleniyor.